woensdag 20 april 2016

JURK OP TEXEL

Ruim 350 jaar geleden vergingen er een aantal schepen voor de Reede van Texel en onlangs haalden duikers (een deel van) de inhoud van één van die schepen boven water.
Het bleek te gaan om kleding en boeken en aardewerk, dat allemaal perfect bewaard bleek te zijn, zo diep onder water en zand.
De jurk en een aantal andere spullen zijn nu te zien in museum Kaap Skil in Oudeschild.
Het museum is de moeite van bezoeken waard, maar de jurk maakt een bezoek nog leuker.
Ik was er maandag en was blij dat ik er heen geweest was, want de jurk is schitterend.
De foto's zijn niet optimaal, maar tja, in het donker en achter glas laat dit zich moeilijk fotograferen.
In eerste instantie werd gedacht dat de jurk misschien van een Engelse koningin was geweest. Vanmorgen stond er een stuk over in de Volkskrant en daar las ik dat uit onderzoek bleek, dat de jurk van de Engelse gravin Jane Kerr was geweest. Een leuk artikel!
Ook deze wollen cape was nog perfect.
Ik vind het museum mooi, vooral de Reede beneden is schitterend.Ga hier eens een kwartier zitten en bekijk de schitterende animatiebeelden. Ik was maandag niet de enige die hierdoor geëmotioneerd raakte.
Kortom, mocht je tijd en gelegenheid hebben, dan is deze tentoonstelling (vind ik) de moeite waard.
O ja, speciaal voor deze jurk is het museum ook op maandag open.
De jurk is t/m 16 mei te bezichtigen. Daarna gaat alles voor onderzoek weg en komt op een later tijdstip weer terug naar Texel.

6 opmerkingen:

  1. Oh ja, daar wil ik echt graag naar toe. Gaat hopelijk ook gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heel interessant, maar voor mij nu even te ver ! We zullen zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk museum hè, dat Kaap Skil. Ik moet er ook nodig weer eens naartoe. Helaas kom ik niet meer op Texel voordat de jurk er weg is. Jammer. Maar wie weet komt ie nog eens terug, dan grijp ik meteen mijn kans.

    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je berichtje op mijn blog, via Bertie ;) De jurk was inderdaad schitterend, en dat is zeker lastig over te brengen op een foto. Maar gelukkig hebben wij (en Bertie nu ook) hem in het echt gezien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Mieke, ik heb naar jouw blogje verwezen, fijn dat jij er foto's van hebt gemaakt. Ik hoop dat het me lukt om de jurk ook in het echt te zien.
    Groeten van Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mieke,

    Prachtig, hè, die jurk? Mijn man en ik zijn er speciaal een dag voor naar Texel gegaan; ik wilde hem zó graag zien! En met de foto's die ik ervan heb gemaakt (net als die van jou, en dan nóg een paar close-upjes) kan ik er nog lang van nagenieten; dit is echt heel bijzonder, er is vrijwel niets aan kleding uit die tijd bewaard gebleven. En ook de cape en de kousen waren schitterend! Eeuwenoud en zo gaaf bewaard gebleven, uniek!
    Groeten van Digna

    BeantwoordenVerwijderen